Univ.-Prof. Dr. Cornelis Menke

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Arbeitsbereiche:

Leiter Studium generale

Professor für Philosophie und Geschichte der Wissenschaften

Büro: SB II, 05-555

Tel. +49 6131 39-22660

E-Mail: cmenke@uni-mainz.de

 

 

Research interests (AOS/AOC)

General philosophy of science, methodology, philosophy of statistics, pragmatism / science studies, social epistemology, science policy, history of science, history of methodology, ancient philosophy, logic

CV

2018. Director Studium generale and Professor of History and Philosophy of Science, Johannes Gutenberg-University Mainz

2018. Reader, Department of Philosophy and Institute for Interdisciplinary Studies of Science (I2SoS), Bielefeld University

2017. Acting Professor of Philosophy of Science, Bielefeld University

2016-2017. Acting Professor of Social Philosophy and Philosophy of Social Science, Leibniz University Hanover

2015--. Principal Investigator, DFG Reserach Training Group Integrating Ethics and Epistemology of Science *

2012-2013. Chair (Sprecher) of the Junge Akademie * (2011-2013 member of the Board)

2010-2015. Elected member of the Junge Akademie an der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften und der Deutschen Akademie der Naturforscher Leopoldina

2009-2016. Dilthey Fellow, Volkswagen Foundation *

2008-2012. Director, Junior Research Group Science, Values, and Democracy (ZiF / VWS / BGHS)

2007. PhD, Philosophy. Bielefeld University

2006. Visiting student, Department of History and Philosophy of Science, University of Cambridge

1994-2000. Germal National Academic Foundation (Studienstiftung) scholar

1994-2002. MA, Philosophy, Classics; Physics. Humboldt-Universität zu Berlin

 

Selected Publications (Philosophy / Philosphy of Science)

The Mill-Whewell Debate on Predictions, from Mill's Point of View. Studies in History and Philosophy of Science 69, 2018.

Zum Ideal der Quantifizierung. In: Andrea Albrecht et al. (eds.), Quantitative Ansätze in den Literatur- und Geisteswissenschaften. Berlin: De Gruyter, 2018.

Darstellungsform und Begründungszusammenhang: Experiment, Statistik und Heuristik im APA Publication Manual. Scientia Poetica 20, 2016.

Die Ökonomie der Forschung. Habilitationsschrift, Bielefeld 2016.

A Note on Science and Democracy? Robert K. Mertons Ethos of Science. In: Ralf Klausnitzer et al. (eds.), Ethos und Pathos der Geisteswissenschaften. Berlin: de Gruyter, 2015.

Die Entwicklung von Thomas Kuhns Konzeption der Rolle von Werten in der Wissenschaft, in: Michael Quante (ed.), Geschichte - Gesellschaft - Geltung. Münster 2014.

Does the Miracle Argument Embody a Base-Rate Fallacy? Studies in History and Philosophy of Science 45, 2013.

Das Wertfreiheitsideal und die Autorität der Wissenschaft. In: F. Steger & R. Hillerbrandt (eds.), Praxisfelder angewandter Ethik. Münster: Mentis, 2013.

Über die Schwierigkeit, an der Erfahrung zu scheitern. In: Ph. Ajouri et al. (eds.), Empirie in der Literaturwissenschaft. Münster: Mentis, 2013.

Fortschritt als Merkmal wissenschaftlichen Wandels. In: St. Deines et al. (eds.), Formen kulturellen Wandels. Bielefeld: Transcript, 2013.

Zum methodologischen Wert von Vorhersagen. Paderborn: Mentis, 2009.

Der Nutzen probabilistischer Modelle testimonialen Wissens. In: C. Spoerhase et al. (eds.), Unsicheres Wissen. Skeptizismus und Wahrscheinlichkeit 1550-1850. Berlin, New York: de Gruyter, 2009.

Die Wirkung von Anwendungsdruck bei statistischen Tests. Zum Problem der Robustheit sequentieller Studien. In: H. Bohse et al. (eds.), Ausgewählte Beiträge zu den Sektionen der GAP.6. Paderborn: Mentis, 2008.

Selected Publications (Science Studies and Science Policy)

Nach der Exzellenzinitiative: Personalstruktur als Schlüssel zu leistungsfähigeren Universitäten (with M. Schularik et al.). Berlin 2013. PDF

Zu den Empfehlungen des Wissenschaftsrats (with S. Baumbach). In: N. Arnold (ed.), Perspektiven des deutschen Wissenschaftssystems. Sankt Augustin / Berlin 2013.

re Teaching

Zum Verfassen schriftlicher Arbeiten. Bielefeld 2015 (PDF).

Zum Verfassen von Arbeiten in englische Sprache. (with J. Westkamp). Bielefeld 2015 (PDF).

Hinweise zur Literaturrecherche auf 4 Seiten (PDF)

Korrekturzeichen (PDF)

Vorlesung Logik I (Formale Logik) (PDF)

Vorlesung Logik II (Induktive Logik) (PDF)

 

Recent and Upcoming Talks

The .05 level of significance and the economy of research. &HPS7, Leibniz University, Hanover, 5–7 July 2018.

Forschungsökonomie und statistische Praktiken. ZiF-AG Anreiz, Kosten und Erkenntnis- qualität: Wissenschaftsökonomie im Spannungsfeld von Ressourcenknappheit und episte- mischer Ambition. Bielefeld, 16–18 Nov. 2017.

P < .05. EPSA17. University of Exeter, 8 Sep. 2017.

Statistical Testing: Inductive Inference or Technique of Research? Workshop: Philosophy of Science and Philosophy of Technology: Perspectives on an Uneasy Relationship. TU Darmstadt, 11–14 Jun. 2017.

Reasons for Randomization in Peer Review: Comment. Randomization – A New Element in the Selection of Research Grants? Volkswagen Foundation/EMBO. Hanover, 10–11 May 2017.

 

Events

Workshop Die Universität als Ort der Bildung? Perspektiven für das 21. Jahrhundert. Berlin, 4-5 July 2014. Flyer

Workshop Neue Wege im deutschen Hochschulsystem. Berlin, 10 June 2014. Video *

 

Something Completely Different

Peer Review: A Simulation Game in the Pursuit of Knowledge. * 1st ed., 2015; 2nd ed., 2016. Rule book (PDF, German).

Reviews: I. Lohaus, Forschung & Lehre 7, 2015. - M. Lenzen, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 9 Sep. 2015. - C. Newmark, Deutschlandradio Kultur, 21 Sep. 2015.

 

 

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